Wil je de warme bemoedigende woorden van onze burgemeester Ivan herbeluisteren of lezen?

Dat kan!

(Wil je de woorden van onze burgemeester herbeluisteren, dan kan je deze hier terugvinden. Wil je ze lezen, dan scroll je gewoon even naar onderen.)

Beste inwoner

Deze zomer is anders dan voorheen, dat hoef ik je als burgemeester niet te vertellen. Velen van ons blijven thuis of gaan misschien in eigen land op reis. Grote evenementen of bijeenkomsten zitten er niet in.

Iedereen heeft de afgelopen periode zijn of haar beste beentje voorgezet om de maatregelen te volgen. Hierdoor kregen we wat meer vrijheid. Maar corona hield slechts een zomerslaapje en heeft haar koffers nog niet gepakt.

Het ongeduld groeit bij heel wat mensen en eigenlijk willen we allemaal weg uit deze situatie. Maar terug naar de tijd voor de coronacrisis kunnen we nog niet. Dit werd nog maar eens duidelijk afgelopen dagen.

Maar dit wordt niet lang door iedereen begrepen. Waarom zijn er nog steeds maatregelen nodig? Waarom zijn of lijken ze tegenstrijdig? Hoe lang gaat dit nog duren?  ... Alle antwoorden heb ik niet. Alles ligt in handen van de nationale veiligheidsraad en experten en als burgemeester heb ik slechts een beperkte ruimte om de maatregelen naar lokaal niveau te vertalen. Ik ben me er bewust van dat ik veel vraag van jullie maar dit is op dit moment helaas noodzakelijk. Het gaat immers om de gezondheid en veiligheid van ons allemaal.

In situaties als deze kan zowel het beste als het slechtste in de mens naar boven komen. Van het eerste ben ik gelukkig elke dag getuige in onze gemeente. Want op moment als deze is een gemeente als de onze op zijn best. We zijn een warme, betrokken gemeenschap die een uitdaging met beide handen aanpakt.

We zijn allemaal aan zet op dit moment. We moeten dit doen om elkaar te beschermen. We geven een stuk van onze vrijheid af om elkaar gezond te houden, om te tonen dat we op elkaar letten en om elkaar geven.

Spreken we af dat we dit nog allemaal even volhouden? Dat we afstand houden en onze bubbels zo klein mogelijk houden? Ook met dit mooie zomerweer?

Laten we het doen voor elkaar, voor wie hard werkt om iedereen te verzorgen of om onze economie draaiende te houden. We mogen nu niet verslappen want alleen samen kunnen we afscheid nemen van corona.

Alleen samen blijven we in balans.

Ik wens je nog een fantastisch vervolg van deze bubbelzomer toe waarin ik hoop dat je de nodige kracht opdoet voor de komende maanden, waarin je ontspanning en rust vindt binnen jouw bubbel en waarin je getrakteerd wordt op al het mooie dat onze gemeente te bieden heeft.

Geniet er maar van.

Ivan