Bestuurslid Arne Min Jou heeft deze week onze mandatarissen in het college van Burgemeester en Schepenen de vraag gesteld om het samen studeren terug mogelijk te maken. Zijn vraag werd positief onthaald door het college en zal dit verder onderzoeken.

We zien dat het coronavirus voor een hectische thuissituatie kan zorgen met een luide broer of zus. Andere studenten hebben nood aan sociale controle tijdens de blokperiode. Opnieuw vragen heel wat jongeren uit Pittem en Egem naar zo’n studieplek. Zelf kon ik, zelfs zonder corona, vroeger ook nooit thuis studeren.

De Nationale Veiligheidsraad gaf deze week groen licht - op initiatief van parlementslid Brecht Warnez - om terug openbare ruimtes op te stellen voor de studenten, mits het volgen van strike maatregelen (zoals werken op afspraak, social distance en hygiënemaatregelen).

Sinds vorige legislatuur wordt deze kans in onze gemeente geboden aan de studenten tijdens de blokperiode. Voorheen was dit in de bibliotheek, maar sinds een tweetal jaar werd het oude gedeelte van het gemeentehuis hiervoor opengesteld. Het college gaat nu verder onderzoeken hoe de vraag van de studenten gecombineerd kan worden met het creëren van een veilige omgeving.

Meer info: Schepen van Jeugd Annick Debonné (annick.debonne@pittem.be).